fbpx

נזיקין – עו"ד לתאונות דרכים

האם נפצעתם בתאונת דרכים בשנים האחרונות? חשוב שתחשפו לכתבה זו ותדעו מה הם זכויותיכם הכספיות! למרבה הצער, בשנים האחרונות אנו שומעים לא מעט אודות התרחשותן של תאונות דרכים. כתבה זו, תפקידה להקנות לכל נפגעי תאונות הדרכים ו/או לאדם הסביר שעלול להיקלע לתאונת דרכים, חלילה, ידע בסיסי בנוגע לזכויות העומדות לו במקרה של תאונת דרכים. על פי חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (להלן: "חוק הפלת"ד") אדם אשר נפגע בתאונת דרכים פגיעה פיזית ו/או כל נפשית, זכאי לפיצוי בגין הנזקים וההפסדים (כגון הפסד השתכרות) אשר נגרמו לו בגין התאונה.

הנפגע יכול להיות הנהג עצמו, נוסע או הולך רגל. חשוב לזכור כי לפי חוק הפלת"ד, אין חשיבות לשאלה האם לנפגע קיימת אשמה בקרות התאונה או לא, כלומר גם אם האדם שנפגע אשם בתאונה, עדיין תעמוד לו הזכות לקבל פיצויים בעקבות תאונת הדרכים, האחריות מוחלטת. פעמים רבות כאשר לקוח מגולל את סיפורו בפנינו ומספר אודות פציעתו בעקבות תאונת דרכים, ומעלה את החשש כי אין לו את מי לתבוע כיוון שהייתה לו אשמה בקרות התאונה ו/או הוא נפצע כתוצאה מתאונת דרכים מבלי שהייתה מעורבות של כלי רכב נוסף וכיו"ב, זה המקום לציין כי – אין לכך חשיבות! 

אז את מי תובעים? את חברת ביטוח החובה.

 

אז מהי תאונת דרכים?

לכאורה, מדובר בשאלה לקונית, ברי שכששני כלי רכב מתנגשים – מדובר בתאונת דרכים. יש אמת בדבר- אך לא רק. להלן נמנה מספר מקרים נוספים הנחשבים בגדר תאונת דרכים ומזכים בפיצוי לפי חוק הפלת"ד: חשוב לדעת – החוק יפצה ניזוקים לא רק בגין תאונת דרכים "קלאסית", אלא בין היתר גם במקרים הבאים:

  • פגיעה כתוצאה מפגיעה בזמן ירידה או עלייה לרכב תחשב תאונת דרכים.

  • פציעה מסגירת דלת הרכב על איברי הגוף (כגון אצבעות) נחשבת תאונת דרכים.

  • נפילה בתוך אוטובוס/רכבת/מונית שירות כתוצאה מבלימה פתאומית.

  • פציעה הנובעת מתיקון דרך של כלי הרכב (כגון פציעה כתוצאה מהחלפת גלגל או כוויה מפריצת מים חמים מהרדיאטור ).

  • פציעה הנובעת כתוצאה מנפילת חפץ כלשהו בתוך הרכב על הנפגע (לצורך העניין- תיק שנופל על נוסע בזמן נסיעה באוטובוס או רכבת ו/או בכלי רכב אחר).

  • רוכב אופניים/קורקינט/ הולך רגל, שרק נבהל כתוצאה מצפצוף של מכונית נוסעת (אפילו ללא מגע פיסי עם המכונית), נפל ונפצע.

  • פציעה ממנוף המורכב על משאית והמופעל על ידי המנוע של המשאית.

כל אלה עשויים במקרים רבים להיחשב כתאונת דרכים ולהקנות לנפגע פיצוי כספי.

 

נגד מי התביעה ומי משלם את הפיצוי?

הולך רגל אשר נפגע בתאונת דרכים יתבע פיצויים מחברת הביטוח אשר ביטחה את הרכב אשר פגע בו (בביטוח חובה).

נהג ברכב אשר נפגע יתבע את חברת הביטוח שביטחה את הרכב בו הוא נהג. כנ"ל לגבי נוסע ברכב.

 

מה קורה אם הרכב לא מבוטח? 

חשוב לציין כי גם במקרה בו הרכב לא היה מבוטח בביטוח חובה בעת התאונה, זכותו לקבלת הפיצוי אינה נשללת מהולך הרגל אשר נפגע כן מהנוסעים ברכב אשר לא ידעו אודות העדר הביטוח של הנהג. הם יהיו זכאים לפיצוי כספי מאת קרן ביטוחית מיוחדת שהוקמה לשם כך בשם "קרנית". 

לעומתם הנהג עצמו, בעל הרכב, ככל ולא היה קיים ביטוח חובה, לא יהיה זכאי לפיצוי משום גורם עפ"י חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, עם זאת יש לציין כי מי שאין לו עילת תביעה לפי חוק הפלת"ד עדיין יכול לתבוע מכוח פקודת הנזיקין את מי שברשלנותו גרם לתאונה.

 

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה 

ומה אם התאונה אירעה בזמן העבודה או בדרך לעבודה או בדרך חזרה מהעבודה? נפגע אשר ניזוק בתאונת דרכים במהלך נסיעה שגרתית בדרך למקום עבודתו או בחזרה לביתו בתום יום העבודה, עליו לפנות למוסד לביטוח לאומי לצורך מיצוי זכויותיו מול מחלקת נכות מעבודה וכן לתבוע את חברת הביטוח של הרכב ממנו נפגע. זה המקום לציין כי אין "כפל פיצוי"- כל סכום שהנפגע קיבל מהמוסד לביטוח לאומי, יקוזז מסכום הפיצוי לו זכאי מחברת הביטוח וזאת בהתאם לאמור בחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים.

 

גובה הפיצוי

חשוב לציין כי לצורך הערכת גובה הפיצוי יש לבדוק כל מקרה לגופו, שכן בקביעת שיעור הנזק נלקחים בחשבון פרמטרים שונים, ובין היתר:

  • מהות הפגיעה והתיעוד הרפואי

  • גיל הנפגע

  •  עיסוקו

  •  בסיס השכר של הנפגע

אנו ממליצים שכל אדם אשר נפגע בתאונת דרכים יפנה לקבלת ייעוץ אצל עורך דין העוסק בתחום הנזיקין על מנת למצות את זכויותיו מול כל הגורמים האפשריים (חברות הביטוח ו/או המוסד לביטוח לאומי ו/או מול מקום העבודה כאשר מדובר בתאונת עבודה).

 

* אין באמור בכתבה זו משום חוות דעת משפטית או המלצה ואין בה כדי למצות את כל הסוגיות הנוגעות לנושא זה. אין בכתבה זו כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי פרטני, ובכל מקרה יש להתייעץ עם עו"ד מוסמך על מנת לקבל ייעוץ המותאם לנסיבות המיוחדות ולנתוני המקרה הספציפי וכל מקרה יש לבחון לגופו. כתבה זו נכתבה בלשון זכר מטעמי נוחות בלבד, אך מיועדת לנשים וגברים כאחד.

 

צרו איתנו קשר עוד היום וקבלו ייעוץ מקצועי ללא התחיבות

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התחלת שיחה
צריך עזרה?
פירמת עורכי הדין KR
איך נוכל לעזור? אנחנו זמינים לשיחה